De algehele aankoopkeuring bij
zeiljachten en motorjachten
inclusief vaststelling van de dagwaarde:
Het te keuren schip wordt objectief en kritisch
beoordeeld op meer dan
250 belangrijke punten. o.a.
- Het totale onderwaterschip inclusief schroefas of
saildrive, schroef, kiel en roer.
- De mast, giek en tuigage bij zeiljachten.
- Het osmose-onderzoek, de vochtmeting van romp, sandwich-dek en
opbouw bij
polyester schepen.
- De hydraulische/mechanische stuurinstallatie.
- Bij stalen schepen wordt de dikte van de scheepsromp door
middel van ultrasone meet-
techniek (vlakdiktemeting) nauwkeurig bepaald. De zwakke plekken in de
scheepsromp, al dan
niet verborgen onder het verfsysteem, kunnen zo opgespoord worden.
- De romp-kielverbinding, romp-dekverbinding, luiken
en ramen, huiddoorvoeren en afsluiters.
- De totale voortstuwingsinstallatie: motor en
keerkoppeling.
Hierbij wordt de bedrijfstemperatuur van de scheepsmotor per cilinder
afzonderlijk door
middel van infrarood meettechniek nauwkeurig gemeten.
Dit geeft een betrouwbaar beeld over zowel de prestatie alsmede
de interne koeling van de
afzonderlijke cilinders van de scheepsmotor(en).
Ook een stethoscopisch onderzoek behoort tot de beoordeling van de
voortstuwingsinstallatie.
- De elektrische installatie. Scheepsapparatuur.
- De gasinstallatie volgens ISO-norm 10239.
- De conditie van de accu('s). De laadstroom van de
dynamo('s).
- De totale constructie van het schip: schotten,
langs- en dwarsverbanden.
-Eventuele (gerepareerde) schades.
enz. enz. enz.
Ook de proefvaart is een belangrijk onderdeel van de algehele
aankoopkeuring.
Verder wordt de vraagprijs van het schip getoetst aan de internationale
botenmarkt.
De resultaten van deze toetsing, in combinatie met de conditie van
het gekeurde vaartuig, leiden
tot de vaststelling van de marktconforme waarde van het schip.
De taxatie wordt door verzekeraars geaccepteerd als de dagwaarde
van het schip.
De bevindingen van dit totale onderzoek
en de vastgestelde dagwaarde van het vaartuig worden
verwoord in een gedetailleerd expertiserapport.
Dit verslag geeft de opdrachtgever zwart op wit een helder beeld van de
algehele staat van de
aan te schaffen boot.
Het rapport wordt met een duidelijke conclusie afgesloten waarbij de
"wezenlijke gebreken"
gescheiden worden van de mankementen die vallen onder "normaal
onderhoud".
Dit document geeft u een zeer goed instrument om met de verkoper van het
schip op basis van
concrete feiten in (prijs)onderhandeling te gaan.
Een positief keuringsrapport kan natuurlijk ook van groot belang zijn bij
eventuele wederverkoop
van het schip.
De algehele aankoopkeuring omvat niet:
- Compressiemeting van de scheepsdieselmotor.
- Beoordeling van inwendige delen van motor en keerkoppeling.
- Boordeling van de mast boven ooghoogte. (Dit geldt bij
staande mast)
- Beoordeling van niet zichtbare of onbereikbare delen of
onderdelen van het schip.
- Inspectie van de binnenzijde van tanks.
- Demontage van onderdelen.