CE-markering en CIN-code
Vanaf 1998 is de Wet Pleziervaartuigen van kracht voor pleziervaartuigen tussen de 2.5 en 24 meter.
Alleen een schip dat strikt volgens de europese veiligheidsnormen is gebouwd voldoet aan de eisen van de Wet Pleziervaartuigen. Het vaartuig mag alleen dan worden gemerkt met een CE-markering.
Een pleziervaartuig dat aan deze eisen voldoet is te herkennen aan de volgende verplichte zaken:
- Een bouwersplaatje met de CE markering aangebracht op een duidelijk zichtbare plaats vanaf de stuurstand.
- De CIN-code die aan stuurboord op de spiegel moet zijn aangebracht. Deze CIN-code omvat o.a. het bouwjaar en bouwnummer van het vaartuig.
- Ook moet bij ieder vaartuig een uitgebreide gebruikershandleiding worden geleverd.
Voorbeeld CE-markeringsplaatje.
Een verkoper mag geen nieuw vaartuig aanbieden zonder deze drie zaken.
Ook voor een gebruikt vaartuig dat van buiten de EU geimporteerd is geldt deze regelgeving.
Wordt een vaartuig toch aangeboden zonder aan de eisen van de Wet Pleziervaartuigen te voldoen dan is de verkoper in principe in overtreding.
De aspirant koper koopt dan een vaartuig dat niet aan de bij wet verplichte CE-normering voldoet.
Er rijzen vraagtekens over constructie en veiligheid van het vaartuig.
Bovendien is het ontbreken van de CE-markering nadelig voor de waarde van het vaartuig.
Voorbeeld: Een nederlandse particulier koopt een pleziervaartuig in Amerika.
Dit gebruikte vaartuig wordt bij invoer wettelijk aangemerkt als nieuwbouw en behoort dientengevolge een CE markering te hebben.
Bij wederverkoop van dit buiten de EU aangeschafte vaartuig dient de verkoper voor de CE-markering te zorgen. Dit zogenoemde “Post Construction” traject is zeer omslachtig.
Bedenk goed wat uw positie is betreffende aansprakelijkheid op het moment dat u een pleziervaartuig verkoopt zonder CE-markering.