verstandvanboten.nl

Laat uw droom geen nachtmerrie worden!

  • Waarom
    keuren?
  • Algehele
    aankoop
    keuring
  • Deelkeuring
    osmose-
    onderzoek
  • Deelkeuring
    vlak-
    rapportage
  • Taxaties en
    acceptatie-
    keuringen
  • Referenties
  • Contact
    & tarieven

Keuring van het onderwaterschip bij polyester schepen.
Vochtmeting / osmose-onderzoek:

Een deskundig onderzoek naar de conditie van het onderwaterschip behoedt u voor de hoge kosten van een mogelijk noodzakelijke osmosebehandeling.
Bij polyester schepen komt osmosevorming in het laminaat helaas veel voor.
Deze beruchte polyester-kwaal zien we bij zowel jonge als oudere polyester schepen en van alle merken. De ervaring leert dat iedere polyester romp een geval apart is. Ook bij serie-gebouwde schepen zijn er grote verschillen in de kwaliteit van het polyester te zien. Dit wordt veroorzaakt door de hieronder beschreven variabelen. Een jachtbouwer is volledig afhankelijk van de kwaliteit van de aangeleverde harsen. Zo is het dus mogelijk dat er met regelmaat rompen van dubieuze kwaliteit gemaakt worden door gerenommeerde werven. De werf valt in dit opzicht in principe niets te verwijten. De koper zit echter met de problemen, zeker wanneer die zich pas jaren na aanschaf van het schip openbaren.
Osmosevorming in polyester is een ernstig probleem. De blaasvorming in het laminaat kan uiteindelijk leiden tot delaminatie van de scheepsromp. De behandeling is noodzakelijk en kostbaar.

Osmose of Hydrolyse. Een beknopte uitleg van het hoe en waarom:

Een polyester schip bestaat uit een mengsel van glasweefsels, uitgehard hars, niet (volledig) uitgehard hars, een restant aan vluchtige stoffen en luchtholtes, aan één kant afgedekt met een beschermende gelcoat. Dit geheel wordt het laminaat genoemd. Doordat de gelcoat niet volledig dampdicht is zal ieder laminaat dat in het water ligt per definitie water opnemen.
De hoeveelheid opgenomen water is afhankelijk van o.a. de volgende factoren:

-De gebruikte harssoort, de juiste dosering van de verharder en de al dan niet volledige menging  
 van deze 2 componenten.
-De dikte van de gelcoat en de kwaliteit hiervan.
-Kwaliteit van de verwerking ofwel de dichtheid van het laminaat. Een vacuüm geïmpregneerd
 laminaat is zeer dicht. Een slordig met de hand opgespoten laminaat zal veel luchtkamertjes
 bevatten.
-Ook de veel toegepaste en vaak met trots door scheepswerven genoemde hand lay-up
 bouwmethode geeft helaas ook nog vele luchtinsluitingen.
-De temperatuur van het water waarin de boot ligt.
-Ligplaats/vaargebied op zout- of zoetwater.
-Overwinteren in of uit het water.
-Aanwezigheid van bilgewater.
-Luchtvochtigheidsgraad en temperatuur tijdens het bouwproces.

De niet volledig uitgeharde stoffen (o.a. Glycol) in het laminaat zijn hygroscopisch (wateraantrekkend). Door de semi-permeabele gelcoat dringen watermoleculen in de holtes van het laminaat.
De watermoleculen reageren met de aanwezige stoffen en zo komt de osmose/hydrolyse op gang. Door de osmotische werking trekt deze oplossing weer meer water in de holte. De holte komt onder druk en de oplossing wordt groter dan de holte kan bergen, waardoor vervolgens een blaas ontstaat. Per slot van rekening is vloeistof niet samendrukbaar. Wanneer de druk verder oploopt zal de blaas barsten. De dieper in het laminaat liggende blaasjes veroorzaken uiteindelijk het uiteenscheuren van het laminaat. 

Een professionele reparatie van een door osmose aangetast schip kost tussen € 250,- en  € 350,- per m2. In de praktijk komt dit neer op gemiddeld € 8.500,- voor een 9-10 meter schip!
Een digitale vochtmeting van de romp geeft de conditie van de romp weer. De verschillen in meetwaarden tussen het laminaat  boven de waterlijn en het laminaat onder de waterlijn bepalen de vochtopname van de romp. De meetresultaten geven een duidelijk beeld van wat u in de (nabije) toekomst kunt verwachten. Dit osmose-onderzoek is altijd nuttig. Ook wanneer er nog geen osmose-blaasjes zichtbaar zijn.

Voor een betrouwbare vochtmeting dient het te keuren schip minimaal 24 uur uit het water te zijn. Deze periode geeft de anti-fouling de tijd om te drogen waardoor deze verflaag de meting niet beïnvloedt. Het onderwaterschip moet schoongespoten zijn. De meting van het vochtgehalte in het laminaat kan op een groot aantal plaatsen worden uitgevoerd.
Indien het niet mogelijk is om het schip 24 uur op de wal te laten drogen kan de vochtmeting ook hangend in de kraan worden uitgevoerd. De romp wordt dan d.m.v. een föhn op een beperkt aantal plaatsen gedroogd en vervolgens gemeten.

Deze deelkeuring onderwaterschip bij polyester schepen omvat:
-Het "afkloppen" van de romp. Beoordeling van conditie en kwaliteit van het laminaat.
-De vochtmeting in het laminaat op een groot aantal plaatsen.
-Osmose-onderzoek.
-Conditiebeoordeling van de gehele romp tot potdeksel/voetrails.
-Controle van roer en roerlagers, kiel en romp-kielverbinding, schroef en schroefas, anodes,  
 schroefasuithouder en schroefaslagers, saildrive en saildrivemanchet, boegschroef en hekschroef, 
 verfsysteem.

De resultaten van dit deel-onderzoek worden verwoord in een gedetailleerd expertiserapport.
Dit rapport geeft u zwart op wit een helder beeld van de algehele staat van het onderwaterschip.

    Waarom keuren? | Algehele aankoopkeuring | Deelkeuring osmose-onderzoek | Deelkeuring vlakrapportage | Referenties | Contact | Leveringsvoorwaarden | Disclaimer



    Copyright ? 2008-2011 Verstand van boten.nl. Alle rechten voorbehouden. Designed by ATFin Services.

web analytics